Het Reglement


ART.  1 – DEELNAMECRITERIA: FIETSEN en KLEDING
Eroica is een evenement gewijd aan racefietsen dat toegankelijk is voor renners die vintage- of historisch geïnspireerde kleding dragen en die op ‘HEROÏSCHE FIETSEN’ (BICI EROICHE) of nieuw gebouwde VINTAGEFIETSEN rijden.

ROUTES en AANVANGSTIJDEN
Eroica biedt drie verschillende routes: 60 km, 100 km en 160 km
Elke deelnemer heeft de mogelijkheid om de route die het beste past bij zijn of haar conditie te kiezen. De keuze van de route moet tijdens het registratieproces worden vermeld. Deelnemers kunnen echter veranderen van hun oorspronkelijke keuze van de route, tot aan de start van het evenement.
Deelnemers tussen de 15 en 18 jaar zullen alleen worden toegestaan ​​om deel te nemen in de 60 km of 100 km routes.
De routes worden aangegeven met pijlen; toch vragen we de deelnemers om de routekaart van te voren te bekijken. Kaarten kunnen worden gedownload van de website www.eroicalimburg.com.
- De 160 km route, kan gestart worden vanaf 07:00 - 08:30 uur.
- De 100 km route, kan er gestart worden tussen 08:00 - 09:30 uur
- De 60 km route kan starten tussen 9:00-10:30 uur

   1.1 – FIETSEN
Aan Eroica mogen alleen vintage racefietsen of zogeheten BICI EROICHE deelnemen, zoals gedefinieerd in artikel 1.1.a, of historisch geïnspireerde fietsen, d.w.z. vintagefietsen, zelfs indien recentelijk gebouwd, zoals uitgelegd in artikel 1.1.b hierna. Andere fietsen worden niet toegelaten, met uitzondering van die welke in artikel 1.1.c. worden genoemd.

   1.1.a – BICI EROICHE of echte vintagefietsen
BICI EROICHE zijn alle racefietsen voor de weg die tot en met 1987 zijn gebouwd, zowel met als zonder versnellingen, zoals die welke aan het einde van de 19de en het begin van de 20ste eeuw zijn gebouwd. Deze fietsen hebben hoogstwaarschijnlijk een stalen frame, maar andere soorten zeldzame frames zijn ook toegestaan, zoals de door Alan en Vitus gebouwde frames van aluminium met geschroefde of gelijmde naden en de Exxon Graftek-frames van eind jaren zeventig met buizen van koolstofvezel gelijmd aan koppelstukken van aluminium.
Wat betreft de onderdelen, moeten de fietsen aan de volgende algemene richtlijnen voldoen:
1.   Recentere fietsen met versnellingen en derailleurs, zoals Simplex, Huret, Campagnolo, Zeus, Shimano en Suntour, moeten commandeurs op de onderste buis van het frame hebben. Tot de uitzonderingen behoren niet-geïndexeerde bar-end verstellers en handmatig via een stang of met de hand bediende voorderailleurs van voor 1980.
2.   De pedalen moeten toeclips en riempjes hebben of originele pedalen voor oudere fietsen zijn. Clipless pedalen met snelkoppeling zijn niet toegestaan.
3.   De remkabels moeten aan de buitenkant en over het stuur lopen (kabels mogen aan de binnenkant van het frame lopen).
4.   Oudere fietsen met versnellingen moeten originele verstellers hebben, zoals Cambio Corsa, Cambio Paris Roubaix en Cambio Vittoria Margherita.
5.   De wielen moeten minstens 32 spaken hebben die in een velg met een laag profiel (20 mm diep of minder, behalve voor houten velgen) zijn gestoken. De velgen moeten van staal, aluminium of hout zijn.
6.   Zowel tubes als draadbanden met binnenbanden zijn toegestaan.
7.   Wij roepen de deelnemers op om zadels uit dezelfde periode als de fietsen te monteren, dus uit 1987 of eerder. Het is ook mogelijk om een vintagemodel uit een moderne fabriek te monteren.
8.   Aanpassing van de overbrengingsverhouding is toegestaan vanwege de moeilijkheid van de tocht.
9.   Er gelden geen bijzondere regels voor het soort remmen, zolang ze bij de bouwperiode van de fiets passen en efficiënt zijn uit het oogpunt van veiligheid.
10.                    Fietsen uit het begin van de 20ste eeuw met vast verzet of flip-flop achternaven hoeven natuurlijk niet aan de bovengenoemde criteria te voldoen zolang de originele onderdelen aanwezig zijn.

   1.1.b – VINTAGE FIETSEN of MODERN GEBOUWDE FIETSEN
Vintage fietsen met een stalen frame die nieuw of onlangs zijn gebouwd en een vintage uiterlijk en eigenschappen hebben, mogen alleen worden gebruikt als het racefietsen voor de weg zijn die met op het origineel gelijkende vintage- of replicaonderdelen in elkaar zijn gezet, zoals hierboven beschreven.
Vooral als de fietsen geïnspireerd zijn door het ontwerp van racefietsen voor de weg uit de jaren zeventig en tachtig, moeten ze aan drie basisregels (a, b en c) voor de commandeurs, toeclips en riempjes, en remkabels voldoen.
 
   1.1.c – UITZONDERINGEN en DISKWALIFICATIE
Op verzoek worden vrijstellingen met betrekking tot het soort fiets verleend voor gehandicapte deelnemers.
Voor de route van 60 km worden andere soorten vintage fietsen toegelaten, zoals postbodefietsen, algemene werkfietsen en recreatiefietsen.
Mountainbikes zijn uitgesloten van alle routes.
Elke ingeschreven fietser die aan de start verschijnt of op het parcours wordt aangetroffen met een fiets die niet aan het reglement van het evenement voldoet, kan worden gediskwalificeerd door de organisatie.
 
   1.2 – KLEDING
De deelnemers worden sterk aangemoedigd om vintage fietskleding of fietskleding in vintagestijl te dragen, zoals wollen truien en korte broeken, en om moderne technische outfits niet zichtbaar te dragen. De organisatie behoudt zich het recht voor om iedere deelnemer van wie de kleding ongeschikt of ongepast voor het evenement wordt geacht, te diskwalificeren.
 
   1.3 – ACCESSOIRES
Met het oog op de vintagesfeer van het evenement verzoeken wij alle deelnemers om al hun accessoires, van schoenen tot hoofddeksels en drinkflessen, met zorg uit te kiezen. Het enige toegestane moderne accessoire is een fietshelm en wij verzoeken iedereen om die te gebruiken.
 
ART.  2 – VEILIGHEID en GEBRUIK VAN HELMEN
Over het gebruik van helmen zegt artikel 37 van het UISP-reglement (‘HISTORISCHE EVENEMENTEN – TOCHTEN MET VINTAGE FIETSEN’) het volgende: “In deze bijzondere gevallen (recreatieve fietstochten) is zowel op verharde als op onverharde wegen het gebruik van historische frames, traditionele kostuums, vintagekleding en accessoires toegestaan. De regels voor recreatieve fietstochten (cicloturismo) zijn van toepassing. Volgens de regels voor zulke vintage fietstochten is een moderne, harde helm (leren helm enz.) niet verplicht wanneer met vintage fietsen en -kleding wordt deelgenomen. De organisatie en deelnemers zijn verzekerd, net als bij andere fietsactiviteiten van de UISP.” Zoals genoemd in artikel 1 hiervoor, wordt het gebruik van een moderne, harde helm niettemin aangeraden.
 
ART.  3 – NALEVING VAN DE NEDERLANDSE VERKEERSREGELS 
Eroica is een RECREATIEVE TOCHT ZONDER WEDSTRIJDELEMENT over verharde en onverharde wegen. De route is volledig toegankelijk voor alle verkeer en fietsers moeten zich daarom aan de Nederlandse verkeersregels houden. Alle fietsers moeten een bandenreparatieset en andere essentiële gereedschappen bij zich hebben voor kleine reparaties.
 
ART.  4 – INSCHRIJVINGSGELD en VERZEKERINGSPOLIS
Deelname aan het evenement is alleen toegestaan voor diegenen die het inschrijvingsgeld hebben betaald. Fietsers die niet zijn ingeschreven, mogen niet aan de tocht meedoen tijdens het evenement. Doen ze dat wel, dan lopen ze het risico om van de weg te worden gehaald. Bij ongevallen worden ze aansprakelijk gehouden voor schade die is veroorzaakt. 
Fietsers die wegens dopinggebruik of om een andere reden door hun bond of club gediskwalificeerd zijn, worden niet toegelaten.
De organisatie van Eroica kan op elk moment en naar eigen, onbetwistbaar goeddunken beslissen om een deelnemer wel of niet toe te laten, zonder uitleg daarover verschuldigd te zijn.
Ongeacht het betaalde bedrag geeft het inschrijvingsgeld recht op het volgende:
 

  • ‘WEDSTRIJDPAKKET’ met aandenkens aan het evenement;
  • WEDSTRIJDNUMMER voor uw trui en fiets;
  • STEMPELKAART die bij elke controlepost wordt afgestempeld;
  • EROICA-KAART met details van de routes, stopplaatsen om te eten en controleposten;
  • STOPPLAATSEN OM TE ETEN waarvan het aantal per route verschillend is;
  • DOUCHES in de nabijheid van de eindstreep.

De organisatie geeft geen inschrijfgeld terug bij het annuleren van deelname.


         
       

                 
                 
                   





@ L’Eroica 2014 | Website designed by 93ft.com and developed by Alias